Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Tuesday, September 16, 2008

Bersama Mengukuhkan Iman

“Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu puasa seperti yang diwajibkan ke atas mereka sebelum kamu, semoga kamu bertaqwa.” Inilah maksud firman Allah S.W.T. di dalam Surah Al-Baqarah ayat 183. Puasa di dalam Ramadan bertujuan melahirkan taqwa dan iman yang kukuh di dalam diri kita. Mengapa?

Kerana hanya taqwa dan iman yang kukuh yang akan menjadikan kita manusia yang terpimpin, tidak goyah ditiup taufan ujian, dan berprinsip pada setiap saat dan ketika. Dengan iman yang kukuh, kita tetap akan berpegang dengan ajaran agama yang murni, walau perubahan dan cabaran memukul bak tsunami yang melanda kehidupan.

Pesanan Baginda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud, “tetapi hendaklah kamu teguhkan pendirian kamu. Sekiranya orang ramai baik, kamu akan berlaku baik. Dan sekiranya mereka tidak baik, maka perbaikilah mereka.”

Namun, iman perlu didasari dengan ilmu, dan dikukuhkan dengan latihan. Ramadan melatih keimanan, dengan kita berpuasa menahan diri dari nafsu. Maka lengkapkan latihan ini dengan mengisi masa yang ada untuk melakukan ibadat serta menabur usaha kepada mereka yang memerlukan.

Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO