Saturday, September 13, 2008

Amalan-amalan Sunat Berpuasa



  • Menyegerakan berbuka puasa apabila telah yakin waktu berbuka.
    Rasulullah s.a.w. bersabda:
    Bermaksud: “Allah berfiman: Hambaku yang lebih Aku cintai adalah mereka yang menyegerakan berbuka”.

  • Makan sahur walaupun sedikit.
    Rasulullah s.a.w. bersabda:
    Bermaksud: “Makan sahur itu berkat, oleh kerana itu jangan kamu tinggalkan, walau hanya sekadar meneguk seteguk air, kerana Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat mendoakannya”.

  • Melambatkan makan sahur iaitu lepas daripada tengah malam dan sebelum waktu imsak.

  • Berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis.

  • Memperbanyakkan membaca Al-Quran.

  • Memperbanyakkan sedekah.

  • Beriktikaf siang hari dalam masjid.

  • Menghadiri majlis-majlis ilmu.

  • Menyediakan makanan untuk berbuka untuk orang-orang berpuasa.

  • Jangan bersugi setelah tergelincir matahari ke arah barat sehingga terbenamnya matahari kerana boleh memakruhkan puasa.

Wednesday, September 10, 2008

Marilah Tingkatkan Ilmu

Ramadan bulan Al-Quran. Al-Quran pula melambangkan ilmu yang memandu kita ke arah kebaikan di dunia dan akhirat. Hanya dengan ilmu, kita dapat berpuasa dengan sempurna. Dengan ilmu juga, kita tahu nilai bulan Ramadan, lantas mendorong kita untuk mengejar segala kebaikan di dalamnya.

Apabila kita baru pelajari sesuatu, kadangkala hati kita berbicara, “Alangkah ruginya aku dahulu, tidak tahu perkara ini adalah baik. Kalau ku tahu, tentu sekali akan aku segera melakukannya.” Begitulah nilai ilmu, ia membantu kita membezakan di antara yang baik atau sebaliknya. Ilmu meninggikan martabat manusia. Dengan ilmu yang kukuh, kita dapat menjalani kehidupan sebagai seorang Muslim dengan yakin dan tenang, walau apapun cabaran yang melintang.

Maka marilah kita usahakan untuk meningkatkan ilmu di bulan mulia ini. Jika kita membaca Al-Quran, pelajarilah juga maknanya. Setiap hari di dalam bulan Ramadan, kita boleh mempelajari sepotong pesanan Baginda Rasulullah S.A.W. buat kita umatnya. Tanamkanlah semangat belajar berterusan, sepanjang hidup. Manfaatkan Ramadan dengan semangat dan azam untuk meningkatkan ilmu bersama.

Tuesday, September 9, 2008

Hapuskan dendam,bersihkan HATI,luruskan niat.


Sedikit mengenai PERIHAL HATI........

Jika kita bergantung penuh pada Allah. kita tidak akan lekas menggelabah. Hati kita akan sentiasa tenang sama ada ketika ditimpa musibah atau ketika mendapat kebaikan.

Bersempena bulan Ramadhan yang mulia ini marilah kita sentiasalah sucikan hati, memohon ampun dan beristighfar padaNya disamping amalan-amalan sunat yang lain.

Hubungan Dengan Allah(HDA)- Ingat Allah.... hati jadi tenang..!

i. Andai hati masih kuat terarah ke dunia yang fana... kita masih hina dalam penilaian Allah.
ii. Andai hati kita masih bimbang/ takut dengan makhluk/manusia.... kita masih belum mengadap Allah dalam erti kata yang sebenarnya.
iii. Andai dalam hati masih terdetik, mengajak untuk beramal..... maknanya bantuan Allah sudah tiba.
iv. Andai hati membuat kita untuk tahu lebih banyak ilmu (mahu belajar).... tandanya Allah hendak kita cenderung padaNya.
v. Andai hati kuat untuk mengadu pada Allah.... seolah-olah pintu dialog dengan Allah telah terbuka.
vi. Andai hati kita kukuh/ kuat menghadapi musibah... tandanya Allah memberi petunjuk pada kita bahawa kita perlu bersabar.
vii. Andai dalam hati dapat menerima segala ketentuan (pahit/manis kehidupan,) ...tandanya Allah redho pada kita.
viii. Andai dalam hati kita dapat menghilangkan kepercayaan selain dari Allah...tandanya kita diperhatikan oleh Allah untuk mengadapNya.

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO