Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Wednesday, September 10, 2008

Marilah Tingkatkan Ilmu

Ramadan bulan Al-Quran. Al-Quran pula melambangkan ilmu yang memandu kita ke arah kebaikan di dunia dan akhirat. Hanya dengan ilmu, kita dapat berpuasa dengan sempurna. Dengan ilmu juga, kita tahu nilai bulan Ramadan, lantas mendorong kita untuk mengejar segala kebaikan di dalamnya.

Apabila kita baru pelajari sesuatu, kadangkala hati kita berbicara, “Alangkah ruginya aku dahulu, tidak tahu perkara ini adalah baik. Kalau ku tahu, tentu sekali akan aku segera melakukannya.” Begitulah nilai ilmu, ia membantu kita membezakan di antara yang baik atau sebaliknya. Ilmu meninggikan martabat manusia. Dengan ilmu yang kukuh, kita dapat menjalani kehidupan sebagai seorang Muslim dengan yakin dan tenang, walau apapun cabaran yang melintang.

Maka marilah kita usahakan untuk meningkatkan ilmu di bulan mulia ini. Jika kita membaca Al-Quran, pelajarilah juga maknanya. Setiap hari di dalam bulan Ramadan, kita boleh mempelajari sepotong pesanan Baginda Rasulullah S.A.W. buat kita umatnya. Tanamkanlah semangat belajar berterusan, sepanjang hidup. Manfaatkan Ramadan dengan semangat dan azam untuk meningkatkan ilmu bersama.

Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO