Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Sunday, August 14, 2011

14 Ramadhan : Perbanyakkan Berdoa


Doa merupakan senjata bagi orang mukmin.. Cara seseorang mukmin itu berdoa melambangkan kesungguhannya memohon kepada Allah S.W.T.



Pada telapak tangan kita, terdapat banyak tanda-tanda kebesaran dan kemuliaan Allah S.W.T.: antaranya termasuklah urat-urat tangan yang membentuk angka 18 di tangan kanan dan angka 81 di tangan kiri dalam tulisan Jawi yang apabila ditambah berjumlah 99, yakni merujuk kepada salah satu keagungan-Nya: 99 Nama Allah.



Doa seorang muslim untuk saudaranya secara diam-diam adalah doa yang mustajab…..
(HR. Muslim)



Sedekat-dekat hamba kepada Allah adalah pada`waktu sujud.Maka, perbanyaklah doa tatkala engkau sujud (HR.Muslim)



Dengan berdoa memohon keampunan dan dipermudahkan segala urusan akan banyak pengaruhnya bagi kehidupan khsusnya dalam sedaya upaya menuju kehidupan yang Islami. Secara psikologi kita akan tenang di dalam mengharungi kehidupan di dunia.Kita juga dapat merasakan kekuasaannya, kebesarannya, keadilannya,serta dengan hamba-hambanya yang selalu mendekatkan diri kepdaNya seraya berdoa kepadaNya.




Dialah tempat meminta segala sesuatu, tempat berlindung dari segala bencana, tempat mengadu segala macam persoalan dan kesulitan hidup. Oleh kerana itu, dengan berdoa dapat memuhasabah diri kita sendiri, menyaderkan kita tentang kedudukan kita sebagai hamba Allah S.W.T yang mempunyai pelbagai kelemahan dan keterbatasan dalam mengharungi kehidupan didunia ini.



Doa dapat menyedarkan kita bahawa kebaikan itu hanyalah datang dari Allah S.W.T saja dan kebahagiaan serta kesejahteraan itu hanya dapat tercapai dengan mematuhi peraturan Allah yang terdapat di dalam Al Quran. Dengan berdoa bererti kita menyakini bahwa manusia adalah hambanya yang lemah, yang tidak mempunyai kemampuan serta pengetahuan untuk menetapkan apa yang akan berlaku pada hari ini ataupun esok. Oleh kerana itu setelah kita berusaha sebaik mungkin dalam berbagai urusan dunia serta berdoa dengan penuh ikhlas dan khusyuk maka sebagai orang yang beriman, adalah wajib bagi seorang muslim itu meyakini akan segala ketentuan dan ketetapan Allah iaitu Qada' dan QadarNya...



Oleh itu, berdoalah bersungguh-sungguh dengan penuh pengharapan. Moga doa yang dipohon diterima Allah dan dimakbulkan. Insya Allah.Dan seandainya kita telah berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada-Nya dan masih tidak memperoleh hajat, maka percayalah bahawa Allah mendengar permintaan kita dan masih mempunyai perancangan untuk kita. Janganlah kita berputus asa daripada rahmat Allah. Bersabarlah kerana sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang bersabar.

Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO