Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Monday, July 28, 2008

Menyemai Semangat Iqra' di kalangan Mahasiswa.

Acapkali kita mendengar bahawa mahasisiwa merupakan generasi yang akan mewarisi kepimpinan Negara pada masa yang akan datang. Golongan ini diberi perhatian khusus oleh pelbagai pihak membuktikan betapa pentingnya kewujudan mereka di dalam mencorakkan perjalanan sesebuah pembanguanan Negara. Mereka jugalah yang akan menjadi pelapis dan pengganti yang berjiwa kental yang akan menjadi aste terpenting bagi meneruskan kesinambungan perjuangan bangsa dan agama. Dengan erti kata yang lain, jatuh bangunnya sesuatu ummah pada abad-abad yang mendatang banyak bergantung kepada komuniti ini.

Justeru, mahasiswa perlu mempersiapkan diri mereka dengan segala keperluan asas yang merangkumi tiga fakulti keinsanan iaitu rohani, jasmani dan akal. Mahasiswa perlu memahami akan falsafah disebalik pengajaran dan pembelajaran mereka. Pendidikan atau "tarbiyah" menjadi alat ataupun mekanisme yang utama di dalam membentuk individu yang berilmu , beretika tinggi dan berdaya saing. Di samping itu mereka perlu meletakkan diri sebagai global player dalam mendepani dunia tanpa sempadan ini.

Sejarah silam, membuktikan bahawa pendidikan menjadi teras di dalam pembangunan individu yang kental, pembinaan masyarakat yang utuh hubungannya dan seterusnya membentuk kehidupan Negara yang harmoni. Jelas kepada kita masyarakat yang bertamadun adalah masyarakat yang berilmu dan mengamalkan norma-norma murni anjuran agama dengan bersungguh-sungguh. Umat Islam terdahulu bangkit menguasai ilmu adalah berpunca daripada cetusan dan dorongan daripada Al-Qur'an. Menerusi Surah Al-'Alaq ( surah pertama yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad saw) , ummat Islam bagaikan "terjaga" dari lena yang panjang dan bertitik tolak dari detik inilah, lahirnya keajaiban-keajaiban yang tercipta hasil daripada sentuhan insan yang berilmu dan beriman. Unsur cetusan dan dorongan ini dinamakan sebagai semangat Iqra'.

" Bacalah!" : bagaikan suatu anjakan yang menghiasi kehidupan ummat Islam terdahulu. " Bacalah!" : umpama suatu tolakan yang menggerakkan motivasi dalaman para ilmuan Islam untuk menuntut dan mencari ilmu ke seluruh pelosok dunia. Sejajar dengan itu lahirlah tokoh-tokoh ilmuan yang amat tinggi keilmuaan seperti Saidina Ali r.a umpamanya. Teringat kata-kata beliau : " Tanyalah aku sebelum kalian kehilangan ku." Memang Saidina Ali adalah orang yang paling berilmu selepas Raslullah SAW. Rasulullah sendiri pernah bersabda : " Aku adalah kota ilmu dan Ali adalah pintunya. Carilah ilmu dari pintu-pintu yang terbuka." Malah, sejarah kecemerlangan kehidupan sarjana-sarjana islam masa lampau seperti Ibnu Sina, Ibn Rusyd, Al-Khawarizmi dan sebagainya, bermula dengan semangat membaca yang tinggi, keazaman untuk menguasai ilmu yang tidak pernah putus dan kecekalan mereka dalam mennempuh segala cabaran. Inilah faktor "X" menyebabkan mereka berjaya menjadi ilmuan dan tokoh yang pakar di dalam bidang ilmu masing-masing.

Sayugia, perlulah disematkan di pemikiran mahasiswa betapa pentingnya menghidupkan roh dan semangat iqra' ini dalam memperlengkapi diri mereka dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat dan berguna. Sikap membaca buku perlu dijadikan imej dan budaya hidup oleh setiap mahasiswa untuk memacu diri ke arah kecemerlangan. Mind setting perlu disettkan kembali bagi menghidupkan semula semangat iqra' ini. Pembudayaan 'iqra' ini perlu disemai dan ditanam sedalam-dallamnya sehingga ,enjadi darah daging di dalam diri seorang mahasiswa. Dunia hari ini amat memerlukan keperibadian mahasiswa yang ampuh dari segi keintelektualan, keterampilan diri dan keteguhan sahsiah. Semuanya ini bermula dengan penghayatan kepada ilmu dan jelas terhadap konsep ilmu yang sebenarnya.

Dalam sejarah , kita dapati terdapat ramai pencinta-pencinta buku yang begitu ghairah membaca, mengumpul dan menyimpan koleksi-koleksi buku mereka sebagai aset yang cukup bernilai dan berharga. Dalam sejarah peradaban barat misalnya Boulard, seorang pakar perundangan Perancis pada abad ke18, begitu bernafsu membeli buku sehingga rumahnya tidak cukup ruang untuk meyimpan buku-buku dan terpaksa mebeli 6 buah rumah lagi bagi tujuan itu. Dalam sejarah peradaban Islam pula, seorang penjual roti bernama Al-Jahiz yang amat mencintai ilmu dan amat gemar membaca buku sebagai tanda minatnya terhadap ilmu. Keseluruhan waktu disebelah malamnya, banyak diperuntukkan untuk berwacara dengan ulama dan membaca buku di perpustakaan peribadinya. Kegigihannya menyebabkan beliau terkenal di kalangan para ulamak sehingga mampu menjadi sasterawan tersohor.Beliau pernah menggambarkan "lautan" bukunya itu kepada seorang teman dengan menyatakan : " Buku itu diam apabila engkau menghendakinya diam, berbicara apabila engkau mengehendakinya berbicara. Ia tidak akan menganggu kalau engkau sedang bekerja tetapi apabila engkau rasa kesepian, ia akan mejadi temanmu yang baik. Engkau tidak perlu marah dan berkecil hati kepadanya.Ia merupakan teman yang tidak menipu atau bermuka dua."( Ahmad Shallaby, 1976).

Bermula dari kesedaran inilah, mahasiswa perlu menyedari kepentingan peranan membaca buku dan karya-karya bermutu merupakan suatu kewajipan yang utama di dalam menuntut ilmu. Al-Qur'an menyeru manusia supaya membaca dan mencari ilmu supaya kita dapat "membunuh" kejahilan kita. Amat menjelekkan dan memalukan sekiranya seorang yang bergelar mahasiswa itu terlalu berkecenderung dan hanya mengemari manga-manga kartun umpama " Sin Chan", majalah pisican yang penuh dengan hiburan serta rungan "ringan-ringan" yang melemahkan akal dan jiwa. Sungguh mengecewakan sekiranya inilah kehidupan seorang yang menggelarkan dirinya mahasiswa!

Oleh hal yang demikian, bermula saat ini mahasiswa perlu menanamkan keazaman dan kesungguhan untuk memperkasakan ilmu pengetahuan mereka. Mungkin, ia bermula dengan sebuah buku dan akhirnya mereka dapat mewujudkan perpustakaan peribadi sendiri yang menyimpan segala koleksi buku sebagai rujukan di hari mendatang. Ingat pesan Imam Al-Ghazali : " Jadilah manusia yang tamak dan rakus terhadap ilmu. Dan buku adalah wahana penting dalam mendapat ilmu." Ingatkan juga pesan James Bacon (1561-1626), seorang ahli Falsafah Inggeris: " Membaca menjadikan seseorang itu berisi."- Selamat membaca!

Ahmad Zulfadhli Bin Bashiron

Sumber dari Brohamzah

Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO