Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Friday, June 17, 2011

BICARA MAYA SEMPENA HARI BAPA




Ibu-bapa mempunyai kedudukan di sisi Allah swt sehingga Allah swt memerintahkan kita supaya berbuat baik kepada mereka selepas perintah mengabdikan diri kepada-Nya.




Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:



"dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua Dalam jagaan dan peliharaanMu, maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "ah", dan janganlah Engkau membentak keduanya, tetapi Katakanlah kepada keduanya perkataan yang baik."



(Al-Isra 23)



Pengorbanan lelaki bergelar ayah tidak boleh dinilai dengan wang atau harta benda. Segala kesusahan ketika membesarkan kita dari kecil hinggalah saat amatlah besar pengorbanannya. Pandanglah pengorbanan seseorang ayah dengan mata hati , pasti kita dapat melihat apa yang tersirat melalui yang tersirat. Tidak dilupakan, sebagai seorang anak kita juga dituntut supaya mengenang akan jasa dan pengorbanan ibu kita. Firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"dan Kami perintahkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya Dengan menanggung kelemahan Demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah Dalam masa dua tahun; (dengan Yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."



(Luqman 14)



Alangkah sedihnya melihat masyarakat hari ini apabila ada anak yang sanggup mendera,membiarkan malah sanggup mencederakan ibu mereka apabila kehendak hati mereka tidak dipenuhi. Anak yang menderhaka juga adalah disebabkan hilangnya nilai keimanan dalam diri seseorang(tidak usaha di atas iman mereka) dan jiwa mereka di kuasai nafsu.T ekanan hidup hari ini juga menjadikan hubungan kekeluargaan kian jauh dan intitusi kekeluargaan makin rapuh.



Sahabat-sahabat yang di rahmati Allah,



Bagi anak-anak jasa dan pengorbanan ibu bapa sangat besar nilainya. Mereka dengan penuh rasa tanggungjawab membesar, mendidik dan memelihara anaknya hingga menjadi manusia yang berguna kepada masyarakat dan negara. Seorang anak yang diasuh dan dididik dengan nilai agama, hendaklah memberi penghormatan dan kasih sayang sewajarnya kepada mereka.



Kita hendaklah menunjukkan rasa terima kasih dengan sentiasa berbuat baik dan tidak melanggar segala perintahnya, menjaga perasaannya jangan sampai terluka serta menjaganya ketika mereka dalam tua atau uzur.



Marilah sama-sama berdoa:



"Ya Allah, ya Tuhanku, ampunkanlah dosa-dosaku, dosa kedua ibu bapaku, rahmatilah mereka dan kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihiku dan memeliharaku sejak dari kecil hingga dewasa."



Buat ayahanda tercinta, salam mesra terindah kukirimkan, salam mujahidah sesuci telaga kauthar , salam sayang yang harumnya bak kasturi, salam penghormatan, kasih dan cinta yang tidak pernah pudar dalam setiap musim dan masa.



Terima kasih ayah atas segala-galanya, doa ibu membawa ke syurga, kasih ayah jalan ke syurga



Ingatlah wahai sahabat-sahabat,


Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:



"Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu-bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu-bapa"



(Riwayat Tirmizi)



Penulis:


Nurul Ain bt Hashim


Timb. Exco Sukan & Rekreasi


PMAPIUM


Sesi 2011/2012




Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO