Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Tuesday, July 12, 2011

3 Pesanan kepada Pemuda dan Remaja Islam

Pemuda sebenarnya memerlukan 3 perkara,dan ketiga-tiga ini sungguh berat untuk pemuda jika ia benar-benar hayati dan amalkan. 3 perkara yang perlu pemuda ada ialah :-

1- Hati yang bersyukur




Firman Allah yang bermaksud :

" ... jika kamu bersyukur,nescaya kami tambah nikmat untuk kamu dan jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku sangatlah pedih... "

Bertepatanlah dengan diri kita, bersyukur senang disebut tapi susah nak diamalkan. Sikap manusia yang kekadang ego dan lupa akan nikmat sering memahami erti dan makna syukur itu hanya pada ketika dianugerahi kesenangan, namun susah untuk mengamalkannya ketika menghadapi ujian dan kesulitan. Oleh itu, marilah kita bersyukurlah ketika senang dan ketika diuji kesulitan.

2. Lidah yang berzikir



Firman-Nya yang bermaksud:

"... dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.. "


Terkadang bila ujian mencengah, sukar untuk kita amalkan zikir. Di kepada terlintas pelbagai fikiran negatif. Marah dan dorongan nafsu yang menyokong fikiran-fiikiran negatif tersebut. Mari betulkan, semoga kita istiqamahkan zikir ini ketika senang mahupun susah. Membaca al-Quran itu berzikir,mengingati keagungan Allah disebalik keindahan alam ini juga berzikir, mendampingi ulama dan menuntut ilmu dari mereka juga boleh mengingatkan kita kepadaNya. Abapila kesusahan datang menjengah, hapuskan fikiran-fikiran negatif, Allah menguji kerana Allah ingin kita kembali kepadaNya..MengingatiNya dan memohon kepadaNya..

3. Jasad yang bersabar



Maksud firman Allah :

".. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bersabar..."


Sabar juga sama seperti bersyukur dan mengingati Allah. Mungkin kita mudah bersabar andai ujian itu masih mampu kita hadapi. Namun bila mana arus deras menongkah, kadang kala kita rasa kaki ini jenuh untuk melangkah, nafas terasa semput dan dada terasa sesak. Ketahuilah saat ini, sabar itulah yang sebenarnya sangat diperlukan. Ada pepatah mengatakan, sesungguhnya kesabaran itulah kunci dan jalan keluar sebuah kesulitan.


Itulah tiga perkara yang perlu menjadi bekalan kita pemuda-pemuda Islam. Ayuh sama-sama kita istiqamahkan tiga perkara ini dalam kehidupan kita. Insya Allah, kita akan menjadi yang sejati,yang mampu memikul amanah dan melaksanakan syariah Allah di muka bumi ini.. Dan pemuda-pemuda inilah yang ditunggu ummat untuk memimpin.

-rujukan juga

Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO