Asalamualaikum kepada semua pengunjung blog ini.. semoga blog ini sedikit sebanyak mmberi manfaat kepada anda.. Insyaallah.

Monday, July 11, 2011

Hikmah Disebalik Dugaan


Setiap manusia akan diuji dengan pelbagai dugaan dan ujian dari Allah S.W.T.Kita hendaklah tabah dalam mengharungi segala ketentuan dan ujian Allah kepada umatnya. Setiap musibah yang menimpa makhluk ada hikmah di sebaliknya.



Abu Sa'id al-Khudri dan Abu Hurairah berkata, bahawa Rasulullah bersabda: "Tidak ada sesuatu yang menimpa seseorang Islam sama ada kepenatan, kesakitan, kesusahan memikirkan perkara yang akan datang, kedukaan, sesuatu yang menyakiti atau kesusahan mengingatkan apa yang telah berlaku hinggakan tikaman duri yang mencucuknya, melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya sebahagian daripada dosanya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



Dugaan dalam kehidupan manusia sering bertali arus dalam kehidupan kerana nilai dugaan yang cukup besar harganya.Manusia perlu menghadapinya dengan sepenuh kekuatan yang diberikan Allah dalam jiwa melalui kekuatan iman dan akal fikiran.

Ketahuilah bahawa musibah datang merupakan ujian bagi hamba sama ada benar imannya dan mana yang dusta.

APA YANG MESTI DILAKUKAN OLEH ORANG YANG BERIMAN JIKA MUSIBAH DATANG

1. Meyakini bahwa semua musibah datangnya dari Allah

Prinsip ini harus kita pegang, agar kita tetap istiqamah

Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) Yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga Yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di Dalam Kitab (pengetahuan kami) sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya mengadakan Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Surah al-hadid : 22)




2. Menyedari kesalahan kita apabila musibah itu datang kerana dosa kita.

Ini adab kita di hadapan Allah, sekalipun semua musibah dari Allah, agar kita tidak menyalahkan Allah tetapi menyalahkan diri sendiri.



Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, Kami telah menganiaya diri Kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan Kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah Kami dari orang-orang Yang rugi".

(Surah Al A’rof: 23)




Dan tiadalah Kami menganiaya mereka, tetapi merekalah Yang menganiaya diri sendiri. maka berhala-berhala Yang mereka sembah selain dari Allah itu tidak dapat menolong mereka sedikitpun pada masa datangnya azab Tuhanmu; dan penyembahan Yang mereka lakukan itu hanya menambahkan kerugian sahaja kepada mereka.

(Surah Hud: 101)



3. Apabila ujian datang berupa kebaikan

Prinsip ini harus kita pegang, agar kita tidak sombong sekalipun kita yang lakukan, kerana mustahil kita memperoleh kebaikan tanpa kehendak dari Allah.




Maka bukanlah kamu Yang membunuh mereka, akan tetapi Allah jualah Yang menyebabkan pembunuhan mereka. dan bukanlah Engkau (Wahai Muhammad) Yang melempar ketika Engkau melempar, akan tetapi Allah jualah Yang melempar (untuk membinasakan orang-orang kafir), dan untuk mengurniakan orang-orang Yang beriman Dengan pengurniaan Yang baik (kemenangan) daripadanya. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.

(Surah al-Anfal :17)




4. Berfikir, mengapa musibah tiba?

Dengan berfikir demikian kita menjadi orang yang selalu ingat dan takut kepada Allah.


Katakanlah (Wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah Bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang Yang mendustakan (Rasul-rasul) itu." ( Surah Al An’am: 11)




5. Berlindung kepada Allah dari kejahatan musibah

Mengapa demikian? Kerana kita tidak mampu menolak musibah, musibah pasti ada, tetapi kita berlindung kepada Allah dari musibah.



6. Bertawakal kepada Allah

Bertawakal maksudnya menjadikan Allah sebagai penolong kita dari semua urusan.

Katakanlah, ”Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan hanyalah kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal. (Surah At Taubah: 31)


7. Bersabar atas ujian Allah

Apabila kita mendapatkan ujian berupa kesengsaraan, hendaklah bersabar dan meningkatkan harapan kita kepada Allah. Tetapi bila ujian itu berupa kesenangan, hendaknya kita bersyukur dan meningkatkan takut kepada Allah, agar kita tetap waspada dan istiqamah.

8. Berbaik sangka kepada Allah

Tidaklah Allah menguji orang mukmin melainkan kerana Dia menyenanginya dan kerana untuk kebaikan mereka di dunia dan di akhirat.

Rasulullah bersabda:

Sesungguhnya besarnya pahala diukur dengan besarnya ujian, dan bila Allah suka kepada kaum, maka mereka diuji. Jika mereka redha maka Allah redha dan bila dia marah, Allah pun akan marah kepadanya. (HR. Tirmidzi)

9. Tidak putus asa tetapi berharap rahmat-Nya



Dia berkata lagi: "Wahai anak-anakku! janganlah kamu masuk (ke bandar Mesir) dari sebuah pintu sahaja, tetapi masuklah dari beberapa buah pintu Yang berlainan. dan Aku (dengan nasihatku ini), tidak dapat menyelamatkan kamu dari sesuatu takdir Yang telah ditetapkan oleh Allah. Kuasa menetapkan sesuatu (sebab dan musabab) itu hanya tertentu bagi Allah. kepadaNyalah Aku berserah diri, dan kepadaNyalah hendaknya berserah orang-orang Yang mahu berserah diri"..( Surah Yusuf: 67)




Seja o primeiro a comentar

PMAPIUM ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO